Schakelen met vertraging

Freek-Jan Buijsman
Freek-Jan Buijsman Administrator
March 2020 aangepast in Native scripts
Met xxter kan een lamp, ventilatie systeem, sproei installatie of ander geschakeld object met een vertraging worden in of uitgeschakeld. Dit kan met een vaste of een instelbare tijd worden geconfigureerd.

​​1. Maak in de componentenlijst in het project op my.xxter een bytewaarde aan “uitschakelvertraging”. Gebruik hiervoor een vrij groepsadres. Deze koppel je, indien van toepassing, aan een instelbare regelaar in het profiel.
​2. Maak een script aan, noem deze “Uitschakelvertraging”. De lamp in dit voorbeeld is een component in de installatie. In het script staan nu Minuten (MIN) ingesteld. Je kunt ook kiezen voor SEC of HOUR.
​​WAIT BYTE(01/Uitschakelvertraging) MIN
SET BIT(02/Lamp) TO 0

Om een vaste vertraging te gebruiken kan het onderstaande script worden gebruikt. Sla in dat geval stap 4 over.
​​WAIT 30 MIN
SET BIT(02/Lamp) TO 0
​3. Maak in het project bij acties een actie aan die het script start wat je in de stap hiervoor hebt aangemaakt. Als de Lamp = 1 start het script “uitschakelvertraging.
​​4. Maak in het profiel op een pagina een instelbare regelaar aan en koppel het eerder aangemaakte byte component hieraan.​​​​
Bij de eenheid kan SEC, MIN of HOUR worden ingevuld.
​5. Laad de configuratie opnieuw in.

Als de lamp wordt bediend schakelt deze nu uit nadat de ingestelde tijd (op de instelbare regelaar) verstreken is.

Reacties

  • Hallo, ik ben bezig met scripts alleen heb hier geen ervaring mee. Ik zie in bovenstaande commando 01 en 02 staan. Dit zijn geen groepsadressen maar hoe kom ik aan de bit,byte waarde van eenobject
  • De 01 en 02 van hierboven zijn adressen die alleen intern door xxter gebruikt worden. Het knx groepsadres is bij de 02 op de achtergrond hieraan gekoppeld.
    01 is een virtueel component, deze wordt alleen intern door de xxter gebruikt.
    Je kunt het groepsadres achterhalen door in de componentenlijst in het xxter project te zoeken naar de naam van het component.