Toegang voor tijdelijke gebruikers

Toegang voor tijdelijke gebruikers

Dit topic beschrijft hoe een tijdelijke gebruiker kan worden aangemaakt. Handig voor een gastenverblijf of een bedrijf met (tijdelijke) werknemers.

De eerste stap is het creëren van een profiel voor de tijdelijke gebruikers. Er kan natuurlijk ook een bestaand profiel gebruikt worden, in dat geval kan deze stap worden overgeslagen.

1. Maak op my.xxter.com onder het juiste apparaat eerst een nieuw (leeg) profiel aan met pagina's en de benodigde elementen.
image
2. Vervolgens ga je weer naar het apparaat-->toegangsrechten en maak hier een nieuwe rol aan door op het + teken te klikken. Zie screenshot voor de te kiezen instellingen.
image
Klik in hetzelfde scherm bij Profielen op bewerken en voeg hier vervolgens het profiel toe waar deze rol toegang voor moet krijgen. Let op, de Standaard rechten moeten worden uitgeschakeld.
image
3. Ga nu naar "Lokale gebruikers" en klik op het + icoon om een nieuwe gebruiker aan te maken.
Bedenk een naam en wachtwoord voor de gebruiker. Deze worden straks in de app ingevoerd.
Zorg er ook voor dat de optie bij "beschikbaar" is ingeschakeld en selecteer de zojuist aangemaakte rol.
image

4. De laatste stap is om in de app de gegevens van de net aangemaakte lokale gebruiker in te voeren (en het ipadres van de xxter natuurlijk). Resteert nog om het profiel op te halen en in te laden. Alleen het profiel dat bij de toegangsrechten gekozen is, is beschikbaar.

Wanneer de gebruiker geen toegang meer mag hebben is het een kwestie van het verwijderen van de gebruiker. Dit kan worden gedaan door onder lokale gebruikers op het kruisje te klikken, rechts van de gebruiker die moet worden verwijderd.

Reacties

  • Dank, duidelijk. Is het ook mogelijk om de gast/tijdelijke gebruiker alleen lokale toegang te geven? Ik wil niet dat deze van afstand zaken kan bedienen maar ik zie niet waar ik dit kan instellen?
  • Op dit moment kan dat niet via de lokale gebruikersinstellingen.
    Je zou in de instellingen van de app bij 'extern ip' het interne ip adres in kunnen vullen, dan kan de app extern geen verbinding maken.
    De instellingen kan je vervolgens beveiligen zoals hierboven beschreven, zodat de gebruiker een en ander niet kan aanpassen.
    Ik heb de vraag toegevoegd aan de wensenljist, zodat dit mogelijk in de toekomst mogelijk wordt door middel van een instelling op lokale gebruiker niveau.
  • OK Freddy, dank, fijn dat het op de wensen lijst komt.

    Het nadeel is dat xxter al gelijk het externe ip adres invult, dus dat kan ik niet afschermen.

    De instellingen heb ik verder aangepast, maar het gaat mij erom dat ik uberhaupt niet wil dat iemand diingen bedient wanneer die niet in het gebouw is.

    Ik zou een optie bij de toegangsrechten ideaal vinden. (externe toegang toestaan ja/nee)